Reflecterende en onderzoekende professional
Reflecteren. Een mooi woord. Het lijkt iets te zijn waar je expliciet aandacht aan moet besteden. Klopt. Maar reflecteren omdat het moet, schiet zijn doel voorbij. Je reflecteert om bewustwording van en inzicht te krijgen in eigen handelen en gedrag, met het oogmerk het persoonlijk professioneel handelen te verbeteren in toekomstige situaties. Je beschouwt je les. Je evalueert hoe het is gegaan. Vervolgens geef je betekenis aan die ervaring, of het verwerken van deze ervaring tot een bepaald inzicht (bewust begrip). Je onderzoekt je eigen gedrag in die situatie en het gedrag van de anderen. Met name het gedrag van anderen geeft je de nodige reflectie. Loopt een les niet zoals het had gemoeten; grote kans dat je ergens in je planning/ activiteiten iets moet veranderen. Natuurlijk kan je hier een enquête op los laten. Of door leerlingen een klik/like laten geven met wat je vond van een bepaalde Kahoot of ander digitaal middel. Ik denk persoonlijk dat deze meningen niet geheel objectief zijn. Ze zijn afhankelijk van hoe de leerling in zijn vel zit en of hij/zij misschien heeft gewonnen of verloren.
Enquêtes over het grote geheel, geven je wél inzicht. Ik heb mijn leerlingen gevraagd een enquête in te vullen voor het vak Nederlands, andere vakken algemeen en met name de ervaring/ toetsen/ belemmeringen voor deze onderdelen. Het verrassende resultaat dat ik hieruit heb verkregen, is dat er veel leerlingen hebben aangegeven zich tijdens de toets niet te kunnen concentreren. Bij navraag bleek dit wel per vak te verschillen. Je zou toch verwachten dat het stil is tijdens toetsen. Ook bleek mijn vermoeden juist dat Nederlands een beetje het ondergeschoven kindje is. Het wordt onderschat. Ik merk ook dat in drukke periodes er lagere scores worden gehaald op Nederlands dan in de periode waarin ze veel minder toetsen hebben. Of dit komt omdat ze er dan meer tijd aan kunnen besteden of dat ze minder aan hun hoofd hebben en dus beter opnemen, is mij nog niet duidelijk.
Een link naar de afgenomen enquête:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdZt1q6obkEcWMw37h4sciFeclYCESw48NFsG961cx_saxxZg/viewform
Op de eerste foto een screenshot van het Excelbestand met de individuele antwoorden. 105 leerlingen hebben de vragen beantwoord.
Op de 2e foto een samenvatting van een aantal vragen. Zowel in tekst als in cirkeldiagram en grafiek. Dit ter vergelijking.

