Software

 

In mijn, inmiddels 21-jarige, carrière is het opmerkelijk om te zien wat er allemaal is veranderd op het gebied van ICT.  Gevoelsmatig is dit het snelst te merken in de software. Door meteen mee te gaan in alle innovaties op dit gebied, merk ik dat het me geen moeite kost om nieuwe vaardigheden op dit gebied op te pakken. Op dit gebied ben ik bijzonder leergierig.

Jaren geleden heb ik binnen het basisonderwijs een cursus Digitaal Rijbewijs gedaan. Dit DRO bestaat uit 5 modules. 

  1. Besturing van de computer
  2. Tekstverwerking
  3. Informatie en communicatie
  4. Verwerking en presentatie
  5. ICT op school

Als leerkracht moest je 3 modules volgen. Als ICT-er moest je 5 modules volgen en examen doen.  Zie het certificaat hiernaast.  

 

Om leerlingen met dyslexie goed te kunnen helpen, heb ik een cursus gevolgd om met Kurzweil-software om te gaan. Het was ook mijn verantwoording om dit toegankelijk te maken voor de leerlingen en dit alles op alle laptops te installeren en te onderhouden.  Ik ben in staat gewone bestanden om te zetten in KESbestanden zodat leerlingen hier gebruik van kunnen maken.

 

Ik heb een gevorderde cursus gedaan voor het gebruik van het ActivBoard en dan met name ActivInspire. Hier heb ik (nog) geen bewijs van. Deze cursus werd binnen L&E verzorgd door Tineke de Birk. 

 

Recentelijk hadden we een studiemiddag verzorgd door  Maurice van Werkhooven.  Maurice was bij ons op school in het kader van onderwijsverbetering.  Hij deed observaties tijdens lesbezoeken, hij kwam met nieuwe lesideeën en dus ook ideeën over de mogelijkheden van ICT binnen ons onderwijs. Hij is werkzaam bij het Netwerk Onderwijs Adviesgroep. We zijn aan de slag gegaan met vele apps en programma's en hebben weer een hoop inspiratie opgedaan. Sindsdien werk ik met programma's als LessonUp, WRTS mobile,  Quizlet en Socrative. 

 

Vorige maand hadden we een bijeenkomst over de mogelijkheden van Office 365. Hier was ik erg gelukkig mee. Al tijden was ik op zoek naar mogelijkheden tot het delen van documenten. Zowel qua opslag voor mezelf als ook voor het delen met collega's. Het maken van een naslagwerk is nu mogelijk. 

Ik heb binnen de sectie Nederlands het voortouw genomen. Op het gebied van ICT doe ik dit vaker. Ik heb een structuur aangemaakt binnen Teams waar mijn collega's nu hun steentje aan kunnen bijdragen. 

 

Zoals eerder gezegd, is mijn methode voor Nederlands digitaal, maar ook de oude versie Nieuw Nederlands 5 heeft alle middelen online. Om ze te kunnen benaderen, moet ik inloggen bij Wolters Noordhoff. Hier vind ik toetsen, leermiddelen, toegang tot gemaakte lesmaterialen van andere docenten, indien gewenst ook een leerlingvolgsysteem. In de nieuwe editie,  dus de mogelijkheid tot een digitale leeromgeving die adaptief werkt voor de leerlingen. 

 

Verder gebruiken we Magister voor roosters, cijfers, mededelingen, opdrachten, mail, Daltontaken, dossiervorming en het leerlingvolgsysteem.  

 

Ik gebruik persoonlijk  het meest: Kahoot, LessonUp, Nieuw Nederlands, Magister, Whatsapp, Facebook, de mogelijkheden van Office 365, PowerPoint, Publisher, Classtools.net, lezenvoordelijst.nl, onlinebibliotheek.nl Prezi,  YouTube, Netflix, Kennisnet, Leraar24, examenblad.nl en Google.  Ik ben me bewust dat dit een combinatie is van programma's, sites, apps en overige diensten. 

 

De combinaties van foto's op de vorige pagina heb ik gemaakt via Publisher. Ik heb een tijdje gewerkt met Adobe Illustrator. Hier werd ik niet heel gelukkig van. Te omslachtig. Publisher heb ik veel gebruikt voor het maken van reclamefolders voor onze eigen zaak. Evenals een poster voor het vak taalvaardigheidsbeoordeling. Zie enkele voorbeelden links. 

 

Enkele door mij gemaakte Prezi-presentaties, een link naar een Kahoot die ik gemaakt heb voor mijn 4e klassen over alcohol en een Pecha Kucha die te zien is via YouTube: 

 

https://youtu.be/Px_BqeG8ABQ  Leesautobiografie 

https://youtu.be/Qq2Zs_-PVyM   -Pecha Kucha Bonita Avenue   

https://www.classtools.net/FB/1103-RU9jc5   Fakebook Joe Speedboot  

http://prezi.com/aocdgpjq926n/?utm_campaign=share&utm_medium=copy – Prezi De Aanslag  

http://prezi.com/o_54pt_nyesa/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share Prezi Gedichten, metrum, ritme en rijm. 

https://prezi.com/view/Np5mmaFgJFBPNWahkEcG/  Les Grammatica naamwoordelijk gezegde

https://play.kahoot.it/#/k/1116163a-33c6-4e90-8513-3c2e9b617542   Kahoot Rijm, ritme en metrum

https://create.kahoot.it/share/alcohol-kennis/6bb9be46-8d9c-457f-8819-4aa047738313 Kahoot Alcohol