Kennisconstructie

 

Wanneer leerlingen zelf hun vaardigheden kunnen ontplooien en ontdekken, is het leerrendement het grootst. Zeker wanneer ze mogen 'kiezen'.

Een voorbeeld van hoe ik dit binnen mijn lessen doe, is bijvoorbeeld bij het schrijven van een boekverslag. 

  • De leerlingen mogen een standaard boekverslag schrijven.
  • De leerlingen mogen een Prezi maken over hun boek
  • De leerlingen maken een Fakebook over hun boek via classtools.net

Ik laat de leerlingen de door mij gemaakte voorbeelden zien. Ik geef ze een uitleg, middels een papier, die ze ook in Magister terug kunnen vinden. Evenals de linkjes naar mijn voorbeelden.

https://www.classtools.net/FB/1103-RU9jc5- Fakebook Joe Speedboot  

http://prezi.com/aocdgpjq926n/?utm_campaign=share&utm_medium=copy – Prezi De Aanslag 

De ervaring leert inmiddels dat leerlingen die kiezen voor de laatste 2 opties, enorm trots zijn op hun werk. Stuk voor stuk is dat ook af te lezen aan de kwaliteit van het werk. 

Aangezien wij een Daltonschool zijn is zelfstandigheid erg belangrijk. Veel samenwerken, overleggen en komen tot gezamenlijke conclusies. Bij Nederlands doe ik dit lang niet altijd digitaal om juist de mondelinge taalvaardigheid te prikkelen.  Leren communiceren is nog altijd lastig en moet dus zoveel mogelijk worden gestimuleerd.