Storingen

 

Storingen doen zich voornamelijk voor bij de laptops. Doordat leerlingen de computer niet goed afsluiten, kan de volgende leerling die wil werken, niet inloggen. Dit zijn problemen die ik relatief simpel kan oplossen. 

Vorige week zat er een laptop in de laptopkar waarvan alle toetsen  op andere plekken waren geplaatst. Dit was niet zo makkelijk te herstellen. 

Dit soort problemen en defecte laptops meld ik, meestal via app of mail, aan de ICT' er binnen de school. 

Ook beamers die niet willen starten en andere geconstateerde mankementen worden eerst gemeld bij de ICT' er. Vervolgens zal hij er naar kijken. 

Kan hij ook geen oplossing vinden voor het probleem, dan meldt hij het aan de bovenschools ICT' er. Iedere dinsdag is hij aanwezig binnen onze locatie. Ad hoc problemen oplossen is wat lastig. Dit moet van tevoren bij hem worden gemeld. 

Vaak blijkt ook dat grote problemen niet meteen op te lossen zijn. Zeker wanneer het gaat om het vervangen van materiaal. Dit is dan weer een financiële kwestie. 

 

Wanneer ik problemen constateer, onderzoek ik eerst wat het probleem kan zijn, om dit zo gedetailleerd mogelijk door te kunnen geven. Loszittende kabels en andere kleinigheden kan ik zelf wel oplossen. Een laptop met vieze contactpunten waardoor hij geen goede connectie meer maken met het dockingstation is wel te constateren, maar niet door mij op te lossen. 

 

Over het algemeen is het zo dat de meeste problemen worden veroorzaakt door verouderder beamers en uitvallende WiFi. Dit zijn zaken waar ik verder geen invloed op kan uitoefenen. Het geeft alleen een hoop overlast. 

Tegenwoordig komt hier het probleem van Magister bij dat door DDOS wordt aangevallen van buitenaf. Dit is ook iets waar we op dit moment redelijk machteloos tegenover staan.