Maken didactische keuzes
Bij een lesuur van slechts 40 min. is het belangrijk de lestijd zo effectief mogelijk in te richten. Daarom maak ik regelmatig gebruik van Flipping the classroom. Dit heb ik ook al beschreven bij software.
Daarnaast is de methode Nederlands zo ingericht (NN6), dat ik mijn les kan starten met een instructiefilmpje. Leerlingen die veel moeite hebben met de stof krijgen vervolgens verlengde instructie. De leerlingen die zelfstandig verder kunnen, werken met een Daltontaak. Het is aan de leerlingen zelf, om te zorgen dat alle opdrachten op een bepaald moment af zijn. Deze opdrachten gaan over de werklessen, maar kunnen ook creatief van aard zijn. Samenwerken of individueel, dit is soms een keuze, soms een verplichting.
Mocht de leerstof nog steeds onduidelijk zijn, dan kunnen de leerlingen via Magister de filmpjes nogmaals kijken. Ook kunnen ze oefentoetsen doen. Op die manier kunnen ze, geheel zelfsturend, zich voorbereiden op toetsing en weten ze waar de hiaten zitten. In de toekomst zal dit geheel adaptief worden. Vanaf volgend schooljaar kan ook klas 2 beschikken over deze materialen.
Feitelijk werk ik in de hogere klassen op dezelfde manier. Echter zij krijgen van mij andere materialen en het is moeilijker om geheel gedifferentieerd te werken. Wel kunnen de leerlingen zelfstandig werken en hebben ze de verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces.
