Kennismanagement


In alle voorgaande tabbladen ben ik al uitgebreid ingegaan op allerlei facetten van ICT.
In het besef dat het voor leerlingen wel heel ingewikkeld kan zijn om de juiste informatie te filteren, geef ik ze tips om iets mee te doen.
Ik werk ook met Flipping-the-classroom. Leerlingen krijgen van mij als huiswerk de opdracht om iets te lezen, voor te bereiden, of te bekijken. Bijvoorbeeld op YouTube. Bij ons op school is een lesuur 40 min. dus dit werkt enorm tijdbesparend.
De valkuil is om dan toch weer de leerstof (die de leerlingen niet bekeken hebben) uit te leggen in de les. Dit doe ik dus heel bewust niet. Het heeft even geduurd, maar de leerlingen zijn er inmiddels wel van doordrongen dat, willen ze goed mee kunnen doen in de les, het belangrijk is dat ze de opdracht ook daadwerkelijk uitvoeren. Door deze opdracht te geven, geef ik ze ook materiaal dat ze voor de toets nogmaals kunnen bekijken.
Op dit moment heb ik, ter voorbereiding op de examens, een lange lijst van filmpjes in Magister geplaatst. Mijn leerlingen kunnen nu, zonder moeilijke zoektochten, meteen gericht kijken naar de informatie die voor hun kennis van belang is.

